Hur många lyft?

I morse när jag klev upp kändes det som om det var mitt i natten. Vilken mörk dag det varit idag. 
Åt frukost med familjen och sedan åkte jag till gymet. Körde första passet efter ca 2 veckor utan gymträning. Kändes bra, jag gör inga övningar som gör att ryggen smärtar. Successivt kommer jag tillbaka och snart känns det nog helt bra igen, Hoppas på det. 
 
Jag har funderat över hur många lyft jag gör varje dag. Lyfter minstingen, kånkar omkring på honom. Lyfter matkassar, lyfter / drar upp barnvagnen för trapporna i svalen. Lyfter lära-gåstolar och badbaljor. Listan kan bli väldigt lång. Varje gång jag lyfter känns det i ländryggen. Alltid när jag börjar få mer ont eller sjukt ont som jag haft nu så kommer fokus på hur jag ska lyfta. Det är nödvändigt för att undvika felbelastning i ryggen. Yes, jag vet hur jag ska/ borde göra men slarvar. Viktigt är att alltid böja på benen och inte göra som jag när jag slarvar att bara böja mig framåt som en fällkniv. Kan vara värt att tänka på för alla småbarnsföräldrar och andra som dagligen blir utsatta för olika lyft. Vi får vara rädd om våra ryggar. 
 
Vilken fokuserad min jag har på bilden. Har svårt med balansen när jag stretchar låret. Övning ger färdighet. 
 
 
Kram Jojo
 
 
 
0 kommentarer