Hur mycket för hur lite ?

Jag hade ett samtal med en vän igår. Vi pratade om förbud gällande kost och personliga mål. När man skall göra en viktresa som jag är det nödvändigt att fundera över vart man vill och hur "snabbt" man vill komma till målet. 
För mig är det inga snabba lösningar som gäller men jag behöver se resultat för att vara peppad att forrsätta. 
Vi pratade om förbud och vad man behöver utesluta hur sin kost för att uppnå resultat. 
 
Jag har till exempel alltid älskat smör och smörgåsar. Det är en stor last eller hur man nu vill se på det. I mitt fall blir det en last för det kan bli flera smörgåsar om dagen, gärna med mycket smör och pålägg. Utöver det; allt annat i form av lunch, middag, kvällsmål osv.. Det blir för mycket för kroppen att bearbeta under en dag och kilona ökar givetvis. 
 
Senaste tiden har jag börjat ställa livsmedel mot varandra. Hur mycket får jag för mina kalorier, vad innehåller maten jag äter, hur mätt blir jag av detta kontra det andra livsmedlet. 
 
Så om vi tar min stora passion i livet. Bregott extrasaltat kontra philadelphia light. För dryga 50 kalorier får jag så här mycket smör och så här mycket philadelphia ost. Jag har börjat vänja mig vid att äta philadelphia ost istället för smör. För om jag ska vara ärlig så känns det onödigt att ha en skrapad smörgås för då känner jag inte smörsmaken ändå. Då äter jag hellre en krämig smörgås med philadelphia ost. Jag väljer oftast knäckebröd istället för vanligt bröd. Men inte alltid. Ibland slinker det ner en smörgås oxå. Det är extra gott när jag inte äter det dagligen. 
 
Ha en skön måndag!
Kram Jojo
0 kommentarer