Vad som motiverar

Jag har tidigare nämnt att min målbild har ändrats under de senaste åren. Vad jag strävade efter då är inte samma som nu. Med två graviditeter i bagaget och övervikt på det, främst vid den första så har jag ont på en del ställen. Vänster knä är inte helt ok och min ländrygg gör ont till och från. Dessa smärtor kan bero på övervikt och belastning, vilket jag hoppas på att de gör. Kanske blir det bättre om jag går ner i vikt och får en starkare kropp. 
 
Ni förstår säkert att motivationsfaktor nr 1 är att bli av med ovanstående smärtor. Alltså är en god fysik och hälsan i fokus. Dessutom så är jag mer fokuserad på att mina kläder skall passa istället för vad vågen skall visa. Jag har kläder som jag älskar och vill kunna bära igen. Känns lika surt varje gång jag ser de damma i garderoben. 
 
Jag ser oerhört sur ut idag. Har ont i ländryggen och känner mig som ett vandrande S eller ostbåge. Det kan räcka med att jag byter säng en natt eller somnat på soffan så är det kört. Ryggen accepterar inte det. Det enda som hjälper brukar vara fysisk akitivitet så jag får se om jag orkar mig ut lite senare. Känns inte bra idag. 
 
Denna vita kappan är en utav mina favoriter. Älskat den sedan första stund och gör det fortfarande. Än kan jag inte knäppa den men det är målet. 
 
Ha en fin dag, jag ska göra det bästa utav min iallafall. 
Kram Jojo
3 kommentarer

Saknade magen

Varför är det så, att det jag inte har det vill jag ha ? När jag var gravid med J fick jag mage rätt snabbt, redan i v.17 putade den ut rätt mycket och jag gravidjeansen åkte på. Magen har egentligen inte varit störande trots att den var stor. Jag minns däremot att jag längtade efter min egen kropp och ville tillbaka till mitt normala jag. Helst mot slutet. Skulle tro att det är rätt vanligt att en gravid kvinna känner så. Nu saknar jag iallafall magen ibland. Kanske är det tanken på ett tredje barn som spökar eller så saknar jag faktiskt att vara gravid (ibland). I vilket fall som helst så ska det inte bli några fler kids i nuläget. Vi njuter av våra två små trollungar så länge. 
 
Gravid med J. v33. 
 
Jag är så glad att jag har ett medlemskap på Olga Rönnbergs Pt online. Kan varmt rekommendera det till mammor. Från början så fick jag övningar som skulle aktivera magmusklerna genom att andas på rätt sätt. Alltså inga crunches lr sådan magträning alls. Tanken är att bålen skall stärkas upp för att kroppen skall orka med påfrestningen det innebär att styrketräna. Jag är så nöjd med mitt kost och träningsupplägg. Kika ni som har funderat på att börja träna efter graviditet  Mammafitness.se (kan tyvärr ej länka dit )
 
Ha en fortsatt skön söndag och första advent. 
1 kommentar

Nu får jag akta mig

December är på ingång. Jag känner det i hela kroppen. Årets mysigaste tid, som jag älskar. Det är jag inte ensam om. Folk runt omkring älskar också denna tiden på året, det sammanför oss på jubord, glöggmys eller om det bara handlar om stå kring godisskålen på jobbet. Vart man än befinner sig så finns det en gemensam nämnare. Det är att det är så himla mysigt.
 
Tyvärr så handlar det mysiga oftast om att äta något. Återigen, det är socialt och det är trevligt. Framförallt så är det tillåtet att äta gott hela december, vissa börjar till och med lite innan dess. Till exempel jag.
 
Detta året vill jag ändra trenden och inte fika mig igenom hela december. Jag vill prova och se om det kan vara mysigt ändå. Det tror jag faktiskt att det kan vara. Framför allt så behöver jag inte känna mig några kilo tyngre i början på nästa år. Förhoppningen är att jag ska fortsätta vara motiverad även i december och börja det nya året lite starkare och ännu mer motiverad för att jag lyckats ändra mitt beteende. 
 
Varför jag skriver detta idag är för att jag märker åt vilka tankar min motivation är på väg. Det är tankar på lussebullar, pepparkakor och glögg. Det är så gott men det går inte att äta varje gång det bjuds. Det blir den stora utmaningen för mig. 
 
Jag behövde inte mer än öppna mappen med bilder från december 2014. Hela december är fullt med bilder från när jag / vi bakat och fikat. Det kommer vi göra i år också men jag måste ju inte äta av allt bara för det. 
 
Obligatorisk julfika med Sussie, dec 2014. Vi kör julfika som tradition, varje år. 
 
V bakar pepparkakor, dec 2014
 
Dessa saker kommer jag alltså att fortsätta med men mitt tankesätt kan ändras. Det finns nyttigare alternativ än kladdkaka när man fikar tex. 
 
Ha en fin lördag, 
Kram Jojo
 
0 kommentarer